החינוך בחוקוק

החינוך הקיבוצי בחוקוק

מערכת החינוך בקיבוץ חוקוק פועלת ברצף כבר מעל ל-70 שנה. הגנים והחינוך הבלתי פורמאלי פועלים בשאיפה לחיבור הילדים עם המרחב, האדמה והקהילה בה הם חיים. מהשער הצהוב בכניסה לקיבוץ בדרום' אל שכונת הבנים החדשה בצפון, וממרחבי הטבע במזרח אל השדות המעובדים במערב, יש מרחב מחיה שכל כולו החצר של הילדים, ובה חיה הקהילה שהם שייכים אליה.

קהילת החברים בחוקוק היא רב גילאית ומאפשרת לילדים לפגוש באופן יומיומי אנשים מכל שכבות הגיל: אם זה מפגש עם הוותיקים לקבלת שבת, מפגש על השבילים עם סבא וסבתא, או מפגש עם ילדים בוגרים וצעירים יותר בפעילויות השונות של המערכת.

החינוך שלנו נותן מענה בראש ובראשונה לילדים, ואנחנו מלווים אותם משלב הינקות אל שלב הבגרות, כאשר כל תחנה מכילה את אנשי הצוות המתאימים והראויים ביותר ללוותם. כמו כן, המערכת מאפשרת להורים לעבוד כמעט בכל ימות השנה, והבתים פעילים בימי חול, בחגים וביולי אוגוסט.

כיום המערכת מכילה ארבעה בתים: פעוטון צעיר, פעוטון בוגר, גן חובה ובית ילדים (בלתי פורמאלי), אך פנינו להתרחבות ולהגדלת מספר הבתים בשנים הקרובות, בהתאם למספר הילדים ההולך וגדל.

 

1

פעוטון צעיר "סביון"

 את תחילת הדרך במערכת שלנו עושים הילדים בבית סביון. בבית זה מתחנכים תינוקות ופעוטות בגילאי ארבעה חודשים עד שנה וחצי, בקבוצה קטנה מאוד המאפשרת השגחה צמודה ומענה לכל ילדה וילד. באופן מסורתי הצוות של הפעוטון הצעיר מורכב מנשים ותיקות ומנוסות, היודעות להעניק לילדים טיפול רך ועוטף שמספק להם "נחיתה רכה" אל תוך מערכת החינוך, ומקל על הפרידה מאמא ואבא בשעות בהן הם עובדים.

פעוטון בוגר "רקפת"

מסביון עוברים הילדים אל בית רקפת. בשלב זה הם כבר יודעים ללכת וזקוקים ליותר גירויים סביבתיים וחברתיים בהתאם להתפתחותם. שגרת יומם של הפעוטות מכילה מפגשים, משחק בחצר וטיולים רבים בסביבה הקרובה לבית עצמו. הטבע תופס מקום מוחשי יותר בשגרת יומם וביחד עם המטפלות הם חווים את העונות המתחלפות ואת מעגל החגים השנתי, אם על ידי איסוף עלים בצבעי סתיו ואם על ידי מסיק עצי זית.

 

2

 גן "חצב"

 גן חצב הוא תלתון המכיל בתוך בית אחד, את גילאי טרום חובה וגילאי חובה גם יחד (3-6). בשלב זה הילדים כבר מרגישים בנוח ומכירים היטב את חצר הקיבוץ. הדגש בשגרת יומם מתחיל להיות על החיבור לקהילה ולמידה יותר מעמיקה על הטבע שסביבם.בכל יום בשבוע יש פעילות שונה כגון "גן יער" בבוסתן, משחק בחצר הגרוטאות הגדולה של הגן, מפגש בספרייה או קבלת שבת עם הוותיקים. החזרה בכל שבוע על פעילויות אלה מייצרת שגרה המכינה את הילדים לחיים הבוגרים, תוך כדי התחלה וסיום של פעולות ארוכות טווח הנותנות לילדים תחושת הצלחה.

3
 

 בית ילדים "כוורת"

הכוורת היא הבית של ילדי כתות א'-ו'. בבית זה הילדים נמצאים בכל יום לאחר שעות בית הספר עד 16:00.  הכוורת פתוחה בחגים מהבוקר ועד אחר הצהריים. בימי חול הילדים חוזרים מבית הספר אל הקיבוץ היישר לארוחת הצהריים עם הצוות, שם הם מספרים אחד לשני על היום שהיה ונהנים מהישיבה המשותפת. לאחר מכן ישנה פעילות קצרה כגון טיול למחנה, יצירה, בישול או משחקי חוץ.

בחופשי החגים ובחופש הגדול הילדים נהנים מקייטנות מלאות בפעילויות מרגשות כגון טיולים מחוץ לקיבוץ, שחייה בכנרת, סדנאות מגוונות וכו'. התוכנית נבנית על ידי הצוות המסור שרוצה להפוך את הכוורת לבית שני עבור ילדי חוקוק.

הרב גילאיות בבית מחייבת את כלל הילדים ללמוד להסתדר עם ילדים צעירים/בוגרים יותר, משימה מאתגרת עבור כל ילד, אך התוצאות שלה הן קבוצה עם גאוות יחידה וערבות הדדית, גם מחוץ לשעות הפעילות של הבית.

4

 פנינו לעתיד

בשנים האחרונות ישנה חזרה גדולה של בנים וקליטה נרחבת של משפחות חדשות ונהדרות אל הקיבוץ. הגדלת מספר הילדים מחייבת את המערכת להתרחב בהתאם הן מבחינת כוח האדם והן מבחינת מספר הבתים. אנחנו מקווים מאוד שכבר בשנה הבאה, נפתח עוד בית עבור ילדי ד'-ו' לשעות אחר הצהריים ולילדי ז'-ט' לשעות הערב. כמו כן, האתגר בקבלה וקליטה מוצלחת של ילדים חדשים, שלא נולדו בקיבוץ, מחייב את כלל המערכת להתמקצע ולהשתפר ביצירה של מרחב המקבל אליו בידיים פתוחות אנשים חדשים, עם כל המורכבות שבכך.

החינוך הבלתי פורמאלי שכבר כמה שנים מספק מענה רק עד כתה ו' הולך להשתנות ולהתבגר עם התבגרות הילדים. אני מאמינה שבזמן הקרוב אנחנו נמסד מחדש את הפעילות של השכבות הבוגרות ואני מקווה שכלל ילדי הקיבוץ (חברים ותושבים) יבחרו לגדול איתנו.

 ענת חגי, מנהלת החינוך

 

 


 


 

תגובות

באפשרותך להגיב כאן

שם
תוכן התגובה